Tillväxten

 

 

Carl Helgesson tillträdde tjänsten som Värnamo kommuns tillväxtstrateg 2012. Hans uppgift var att arbeta med tillväxtfrågor i kommunen och ha ett nära samarbete med Värnamo Näringsliv gällande dessa frågor. Idag arbetar Carl som Värnamo Kommuns Destinationsutvecklare. De följande texterna kommer från hans blogg www.tillvaxten.se.

 

 

Jönköping låter idrotten bidra till tillväxten

 

IFK Värnamo ett starkt varumärke

 

Idrottsevenemang en viktig del i kommuners tillväxt

 

 

 

Jönköping låter idrotten bidra till tillväxten

 

Jönköpings kommun och Destination Jönköping satsar 200 000 på Jönköpings innebandyklubb. Spelarna ska i sin tur gå en kurs i hur man marknadsför Jönköping på bästa sätt, samt att man skall sikta på att locka större innebandyevenemang till Jönköping. Det är också ett medel för att kunna attrahera mer proffsspelare till klubben och till Jönköping. Jönköpings Innbandyklubb spelar i Superligan för både herrar och damer. Och jag tycker Jönköpings kommun gör helt rätt.

 

Finns det något som skapar så mycket mervärde i media så som idrott?

 

Det är bara att se på IFK Värnamo. Jag har nämnt det vid flertalet inlägg på bloggen, hur viktiga de är för marknadsföringen av Värnamo kommun. Hur ofta Värnamo nämns i fotbollssändningar. Hur många som talat om IFK Värnamo i de möten jag haft de sista åren.

 

Att IFK Värnamo lyckades stanna kvar i Superettan är förmodligen en av de bästa marknadsföringsåtgärderna vi kunde få. Nu måste målet vara att bli ett etablerat Superettanlag. Dessutom så bidrar IFK Värnamo till vår tillväxt genom de familjer som flyttar hit för att sätta sina barn i fotbollsgymnasium och i IFK Värnamo.

 

Kommunen%20elitsatsar%20p%C3%A5%20innebandyn

Tillbaka till topen

 

 

 

IFK Värnamo ett starkt varumärke

 

Idag träffade jag IFK Värnamos ordförande Kaj Larsson, för att diskutera IFK Värnamo, deras roll i Värnamo kommuns tillväxt, deras utmaningar och möjligheter. Redan för ett och ett halvt år sedan, så kunde jag märka en förändring ute hos de jag träffade på de olika företagen jag då arbetade med. I koncernledningar, hos VD:ar och marknadschefer, så började man prata med mig om IFK Värnamo.

 

Om talangfabriken. Till och med de som inte var intresserade av fotboll, började ivrigt tala om IFK Värnamo, för det hade de minsann läst om.

 

Och nu talar vi om stora, ibland multinationella företag, i Stockholm, Sandviken, Göteborg, Malmö, Norrköping och Linköping.

 

Det IFK Värnamo lyckats med, har stärkt deras varumärke, och igenkänningsfaktorn, rejält. Och det sätter ju såklart Värnamo kommun på kartan. Det nämns ofta, och gärna, i fotbollsändningarna att den och den spelaren minsann kommer från Värnamo.

 

Kaj berättade en sak som jag tyckte var helt otrolig. Men fantastisk!

 

Det ringer föräldrar till IFK Värnamo, några samtal varje vecka, som har blivit rekommenderade av sina tränare i andra fotbollsklubbar, för att höra sig för om att få sätta sina ungdomar på John Bauers fotbollsakademi, där lärarna är IFK Värnamos tränare. Föräldrar hör sig för om deras ungdomars möjligheter att spela i IFK Värnamo och att gå i gymnasiet i Värnamo. Ibland skulle det kunna innebära en flytt av hela familjen…

 

IFK Värnamos existens i Superettan är inte bara en hjärtefråga. Det är en viktig tillväxtfråga!

 

  • En idrottsklubb i en hög division är en viktig faktor när folk ska flytta någonstans
  •  

  • IFK Värnamo stärker hela Värnamo kommuns varumärke rejält. Värnamo får gratis nationell marknadsföring genom IFK. I alla mediekanaler. TV, Radio, Tidningar, Facebook, Bloggar, Twitter, etc.
  •  

  • Matcherna, som en naturlig mötesplats för alla, samt föreningslivet i sig – är viktigt för den sociala tillväxten samt ett forum för de nyinflyttade att lätta nätverka och få nya vänner
  •  

  • IFK Värnamos matcher är det enda kontinuerligt återkommande evenemanget med 1500 – 2000 åskådare, sett över ett år.
  •  

  • Kommunens moderna (sponsringen är generellt ganska förlegad i Sverige) sponsring, som innebär en aktivering där IFK Värnamo skall arbeta med de ensamkommande flyktingbarnen är viktigt så väl för samhället i stort, som för barnen i sig.

 

Imorgon väntar Falkenberg, som blev Årets tillväxtkommun 2012. Förhoppningsvis kommer IFK Värnamo imorgon visa i vilken kommun den framtida tillväxten kommer att ske, genom tre poäng. Slut upp på Finnvedsvallen. Och minst lika viktigt; våga stödja laget. Våga skrik! Det är alldeles för tyst idag, vi har en trist läktarkultur, som jag hoppas kommer att förändras. Kaj berättade bland annat om ett engagemang av ungdomar som kommer att börja höras framgent.

 

Jag tycker det är viktigt att vi supportrar, och nu menar jag inte bara fotbollstokiga, utan alla invånare i Värnamo kommun – med ovan text som belägg för detta – sluter upp och blir den tolfte spelaren.

Tillbaka till topen

 

 

 

Idrottsevenemang en viktig del i kommuners tillväxt

 

Nyligen gick Ironman av stapeln i Kalmar, den första Ironmantävlingen i Sverige. 1500 vältränade atleter ställde upp för att pina sig igenom 3,8 kilometers simning, 18 mils cykling och ett marathon.

 

Och vilken publik det lockade! Det var tiotusentals människor som ivrigt hejade på de tävlande. Kalmar kommer även ha ett stort nattlopp framöver och även arrangerar delar ur EM i fotboll för damer. En klar markering att man vill vara en idrottseventstad.

 

Växjö med sin idrottscentersatsning, som skall locka besökare från hela världen, och Falun som hoppas på över 200 000 besökare under Skid-VM nästa vinter – är andra exempel på städer som satsar på idrottsevenemang.

 

Ett annat, väldigt lysande exempel, är SM-veckan som går av stapeln i Halmstad. Över 20 olika idrotter genomför sitt SM under en vecka. Allt från välkända idrotter så som cykel och triathlon, till lite mer innovativa idrotter så som Beach Wrestling och Kanotpolo. SM-veckan har syftet att öka intresset för olika idrotter, och SVT tillsammans med Riksidrottsförbundet står bakom. RF har öppnat för 69 olika idrotter (specialidrottsförbund).

 

Gefle har redan vunnit ynnesten att arrangera 2015 års upplaga av SM-veckan. Och det innebär mycket pengar till kommunen. SM-veckan väntas locka drygt 30 000 besökare och omsätta 35 miljoner kronor. Generellt brukar man säga att en nationell tävling i en medelstor svensk stad inbringar ungefär 800 SEK per idrottsutövare och natt. Åskådarna inbringar ungefär lika mycket.

 

Så hur kan vi applicera det på Värnamo?

 

Ja, spontant tror jag att det är svårt att tävla om arenaevenemangen, då vi inte har någon egentlig idrottsarena som skulle kunna mäta sig med t.ex. Guldfågeln arena. Men vi har så mycket annat. Vidösternsimmet t.ex. Det har ju en stor potential att växa och locka tävlande från hela världen (det har ju redan haft flera länder och länder representerade i loppet).

 

Jag hörde också om en blivande klassiker… Simma Vidösternsimmet (drygt 2,1 mil), spring ett varv runt Vidöstern (6 mil) och cykla 4 varv runt Vidöstern (24 mil). Lyckas man så får man komma ut till Åminne Bruk på vintern, ta upp sin egen sjömalm från isen och gjuta sig en egen staty, föreställandes Per eller Kersti (kända från Apladalen).

 

Förr i tiden hade vi en riktigt stor fotbollscup, Apladal Cup, som IFK Värnamo stod bakom och som lockade hundratals från hela landet. Kanske något som borde dammas av? Vi har stora möjligheter för större hästevenemang. Varför inte se och lära av Falsterbo Horse Show? Eller varför inte locka ett externt evenemang till Värnamo? Tänk er Kings of Tennis i Värnamo, kanske i ett gigantiskt tält uppslaget över Finnvedsvallen eller vid Åminne Bruk. Och stjärnor så som Mats Wilander, John McEnroe, Björn Borg, Ivan Lendl och Stefan Edberg. Logistiskt ligger vi perfekt mellan de tre storstäderna… Ja, drömma får man i alla fall. Och det borde inte vara helt omöjligt.

 

Att arrangera idrottsevenemang av en större skala skapar inte bara affärer för Värnamos näringsliv och Värnamos idrottsföreningar. Det skapar också en attraktivitet i kommunen. Och det sätter Värnamo Kommun på kartan. Jag hoppas vi kommer att vara en spelare på den kartan i framtiden.

Tillbaka till topen